lunes, 21 de diciembre de 2009

El poeta del esplendor que se oculta en el silencio


Marià Manent i Cisa
(Barcelona, 1898 - 1988)


Edificio que alberga la pinacoteca de la Galería Nacional de Londres


NOIA FRANCESA A LA NATIONAL GALLERY

Com dues barques en un riu
de beutat (amb falgueres a la riba,
saücs en flor i un vent olorós i furtiu),
que s'aparten o es troben en la claror més viva
d'algun revolt, així passàvem, lents,
entre clares imatges. Tu miraves
les donzelles d'antany, les sedes blaves,
els freixes en els cingles d'Italia, les ardents
nuvolades damunt les deesses antigues
i els cavallers daurats.


"Sansón y Dalila"
(1609)
Pedro Pablo Rubens
(Siegen, 1577 - Amberes, 1640)


Amb ulls grisos miraves els posats,
i el misteri dels rostres, i el verd de les garrigues.
Miraves llargament, abstreta. Al teu entorn
la gent parlava. Tu no els veies, mansa,
fina com un pollancre en la brisa, dejorn,
vora els camins de França.
I semblaves perduda en el secret
de les vides, dels segles; tan remota
como la deessa nua o l'antiga devota
amb el cabell desfet.


"La Venus del espejo"
(1647)
Diego Rodríguez de Silva y Velázquez
(Sevilla, 1599 - Madrid, 1660)


JOVEN FRANCESA EN LA NATIONAL GALLERY

Como dos barcas
en un río de hermosura
(con helechos en la orilla,
saúcos en flor
y un viento oloroso y furtivo),
que se apartan o encuentran
en la claridad más viva
de algún recodo;
así, lentos, pasábamos
entre imágenes nítidas.
Tú observabas
las doncellas de antaño,
las azules sedas,
los fresnos en los riscos de Italia,
los ardientes grupos de nubes
sobre las diosas antiguas
y los resplandecientes caballeros rubios.


"Madame du Moitessier"
(1856)
Jean Auguste Dominique Ingres
(Montauban, 1780 - París, 1867)


Con tus ojos grises analizabas los gestos,
el misterio en los rostros
y el verde de los prados.
Mirabas detenidamente, atónita,
mientras a tu lado la gente hablaba.
No los veías, tranquila,
esbelta como un árbol
en la brisa temprana
junto a los caminos de Francia.
Y parecías perdida
en el secreto de las vidas,
de los siglos; tan remota
como una diosa desnuda
o una antigua devota
con los cabellos al aire.


"El barco bucanero Temerario"
(1838)
Joseph Mallord William Turner
(Covent Garden, 1775 - Chelsea, 1851)

[Las cuatro pinturas aquí mostradas pertenecen a la colección permanente de la National Gallery de Londres]

1 comentario:

  1. El poeta aconsegueix que veiem la noia revestida de la bellesa d'allò que ella està admirant. Una bellesa calidoscòpica, amb pinzellades úniques que surten dels estàndards habituals

    ResponderEliminar